از عوامل عدم توسعه و آبادانی منطقه ارشق ..؟!
صفحه اصلی عناوین مطالب اخبار ایران وجهان اخبار اردبیل اخباربخش ارشق سیاسی حوادث اجتماعی فرهنگی اقتصادی ورزشی
پیشخوان مطبوعات
مطبوعات استان

بزودی

محل لوگوی ما

رضی

تبلیغات

شمالغرب

ارشق نیوز

حدیث روز
حدیث موضوعی
نیازمندی ها

ارز

ماشین

خلافی

حقوق

جدیدترین مطالب
سوال از شما پاسخ از مسئولین

مهاجرت بی رویه یک بیماری اجتماعی است که عامل بسیاری از نابسامانیهای سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی است که در کشور ما نیز در طول سالهای گذشته وجود داشته و متاسفانه  در سالهای اخیر  به دلایل متعدد تشدید گردیده است .

مسئله مهاجرت به چند صورت در جامعه اتفاق می افتد :

۱)     مهاجرت از شهرهای کوچک و روستاها به شهر

۲)     مهاجرت از شهر به شهرهای کوچک و روستاها

۳)     مهاجرت از شهرهای کوچک و روستاها به شهرهای کوچک و روستاها

۴)     مهاجرت از شهر های کوچک به شهر های بزرگ

در حال حاضر آنچه برای شهر کوچک رضی مسئله است مسئله مهاجرت از آن به شهر های بزرگ مانند تهران است . البته در جامعه ، مهاجرت متعادل یا منطقی ، اجتناب ناپذیر است. ولی مهاجرت بی رویه عامل عدم رشد و شکوفایی شهرمان خواهد گردید. جهت جلوگیری از مهاجرت های غیر ضرور ی و ایجاد امکان مهاجرت معکوس لازم است ابتدا عوامل به وجود آورنده مهاجرت را شناسایی و سپس به نحوه مدیریت آنها بپردازیم.عواملی که در شدت گرفتن مهاجرت موثر هستند عبارتند از :

۱)     عوامل اقتصادی

۲)     عوامل اجتماعی

۳)     عوامل فرهنگی و سیاسی

۴)     عوامل دیگر

 عوامل اقتصادی :

 بیکاری و کمبود در آمد مالی که هیچ رابطه متعادلی با هزینه یک زندگی ساده را ندارد و این مسئله با تورم روز افزون موجود به تزاید است. تفاوت در آمد یک شهروند در شهر کوچک با در آمد یک شهر وند در شهر بزرگ بسیار می باشد که در بعضی از شهرها جوابگوی نیازهای اصلی و ضروری آنها هم نمی باشد. از آنجا که نوعا مهاجرین از قشر جوان هستند هر جوان برای تضمین آینده خود و رسیدن به آرزوهای ذهنی شدیدا احساس نیاز به تامین در آمد بیشتر دارد و می بیند که به راحتی در شهر های بزرگ می توان با شغلهای واسطه گری یا خدماتی در آمدی چند برابر داشت ، لذا عامل تشویقی و محرک قوی خواهد داشت که مهاجرت نماید تا بتواند در آمد خوبی کسب نماید و با همه اعضا خانواده زندگی نسبتا راحتی داشته باشد!

  البته همیشه مهاجرت از شهرهای کوچک و روستاها به شهرهای بزرگ به لحاظ فقر نیست و در بعضی از موارد افرادی نیز که در شهرهای کوچک و روستاها صاحب ثروت می شوند ، محیط شهرهای کوچک و روستاها را برای خود تنگ دیده اموال خود را فروخته برای  یک زندگی با رفاه و امکانات بیشتر به شهرهای بزرگ می آیند.

عوامل اجتماعی :

محیط شهرهای بزرگ نسبت به شهرهای کوچک و روستاهایی تفاوتهای  زیادی دارد . اختلاف زیاد خدمات شهری مانند بهداشت، درمان ، آموزش و تاسیساتی مانند آب و برق و گاز و …. و مراکز تفریحی و غیره باعث این تفاوت ها می شود .

 وجود جاذبه های شهری مانند پارکهای زیبا و تفریحی وامکانات ایاب و ذهاب ، ساختمانهای شکیل و وجود مغازه های رنگارنگ از جمله پوشاکی ، خوراکی و لوازم خانگی و غیره به مقدار زیاد در کنار یکدیگر و از طرفی روح تنوع طلبی جوانان را سیراب کرده که با محیط ساکت و آرام شهرهای کوچک و روستاها که ندرتا اینچنین امکاناتی وجود دارد موثر در رشد مهاجرت می شود.

بازگشت یک جوان مهاجرت کرده به شهرهای کوچک و روستاها به همراه لباسهای جدید و حرف زدن بهتر و تعریف های جذاب و اتفاقات نهیج ذهن را برای مهاجرت به شهرهای بزرگ مساعد می سازد!!!

مقایسه کار سخت کشاورزی و دامداری در شهرهای کوچک و روستاها با کارهای آسان و متنوع در شهرهای بزرگ !!

عوامل فرهنگی :

نارسائیهای موجود در نظام آموزشی شهرهای کوچک و روستاهایی از جمله عوامل موثر در تشویق جوانان به آمدن به شهرهای بزرگ بوده و بطور طبیعی پس از کسب مدارک تحصیلی مانند دبیرستان و هنرستان و دانشگاهی چون برای این جوان در شهرهای کوچک و روستاها هیچ گونه امکان کاری که مناسب با تحصیلاتش باشد نیست ناچارا در شهرهای بزرگ ماندگار می شود و این جوان الگوی سایرین در شهرهای کوچک و روستاها شده و مهاجرت را تشدید می کند.

راه حل هایی جهت جلوگیری از مهاجرت :

نظام بخشیدن به وضعیت اقتصادی شهرهای کوچک و روستاهائیان و تشکیل یک مجموعه کامل از نیروها و امکانات شهرهای کوچک و روستاهائیان در امر  سرمایه گذاری در احداث کارخانه جات  صنعتی و کارگاههای تولیدی کشاورزی و دامپروری

مهارکردن تورم و جمع آوری نقدینگی موجود در شهرهای بزرگ و هدایت در امر توسعه شهرهای کوچک و روستاها

حرکت وسیع و برنامه ریزی شده در دریافت مالیات های بحق از بخش های کاذب جامعه ، تحول بخشیدن به نظام  آموزشی شهرهای کوچک و روستاهائیان .

 البته امروزه با پیشرفت ارتباطات و سهولت در رفت و آمدها وتقریبا یکسان شدن فرهنگ ها و آگاهی های افراد جامعه از سوی رسانه ها ی گروهی و .. شاید شاهد کم رنگتر شدن برخی عوامل مهاجرت نسبت به سالهای گذشته باشیم ولی بی توجهی به بسترهای اشتغال و سرمایه گذاری به موقع در شهرهای کوچک باعث  از دست دادن نیروی کارآمد و عدم توسعه یافتگی یک شهر خواهد بود و از آنجا که عامل پویایی و پیشرفت یک شهر جمعیت آن شهر و منطقه است و  متاسفانه سیاستی  که باعث عقب ماندگی در این  شهر ها می شود دادن امکانات و سرمایه گذاری برحسب  میزان جمعیت به این شهرها شده! پس توجه بر حفظ جمعیت و سرمایه  گذاری  به موقع و ایجاد بسترهای شغلی مناسب یکی از اصول اساسی توسعه و شکوفایی یک منطقه خواهد بود .

برای  خلاصه :  ایجاد اشتغال ، امکانات تفریحی، فرهنگی و رفاهی در شهرهای کوچک باعث جلوگیری از مهاجرت غیرمعمول و افزایش مهاجرت معکوس می گردد.

چند سوال از مسئولین محترم شهرمان در این زمینه مطرح می باشد :

۱ -  برنامه های شما برای جلوگیری از  مهاجرت چیست ؟

۲ – آیا برنامه ای برای رواج مهاجرت معکوس دارید ؟

۳ -  چه اقدامات عملی در این مدت انجام پذیرفته است ؟

تهیه و تنظیم: شورای جوانان توسعه منطقه ارشق 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


:
[ یک شنبه 8 تير 1393برچسب:, ] [ 9:44 ] [ رضی نیوز ]